Khamis, 12 April 2012

SERAM : Sesat Ketika Merentas Desa


Nasrul berlari beriringan bersama rakannya Alif. Manakala rakan2 yg lain ada yg sudah melepasi mereka berdua. Ada juga sebahagian lagi masih tertinggal jauh dibelakang. Begitulah pada setiap tahun pihak sekolah akan mengadakan program merentas desa bg pelajar2 di sekolah menengah tersebut..


Ketika sampai di satu lorong kecil nasrul tiba-tiba terpandang sebuah kedai menjual minuman. Dia yg sudah kehausan terus saja menuju ke kedai tersebut. Walaupun ada terbit rasa pelik pada dirinya kerana kedai itu tidak pernah dilihat sebelum ini tapi nasrul sudah tidak peduli lagi, tekak nya sudah kering ditambah dengan cuaca yg sangat ganas ketika itu.. Rakannya alif sudah jauh kehadapan. Dipanggil alif berkali2 tapi alif tidak mendengar panggilan darinya.

Nasrul meneguk air durian belanda yg dibelinya.. seketika kemudian Nasrul terpandang seorang gadis dan seorang budak sedang belari lari anak. Diperhatikan betul2.. Mungkin mereka salah seorang dari rakan nya.. Tapi anehnya kenapa ada budak kecil disamping gadis itu.. kerana perasaan ingin tahu, Nasrul terus mengejar gadis tersebut.. Tapi yg peliknya semakin dikejar, gadis itu semakin jauh kehadapan..Dia yang sudah kepenatan terus membatalkan niatnya, nafasnya tercungap2 kepenatan..


Nasrul melihat sekeliling.. dia terkejut, tempat itu begitu asing baginya. Ada penempatan beberapa rumah penduduk disitu. tidak pernah pula dia tahu sebelum ini.. Memandangkan hari semakin petang dan dia yg sudah tersesat, Nasrul memutuskan untuk meminta bantuan kepada salah seorang penduduk disitu

Nasrul terpandang seorang pakcik sedang menyapu sampah di halaman sebuah rumah disitu. Nasrul memberi salam dan kemudian berjabat tangan dengan pakcik itu.. tanpa ditanya Nasrul terus menceritakan segalanya dan meminta bantuan kepada pakcik tersebut supaya menghantar dia ke jalan keluar dari kampung itu,  tetapi orang tua itu hanya mendiamkan diri, setelah ditanya beberapa kali barulah pakcik itu mencadangkan supaya Nasrul tinggal semalam dirumahnya.. Tapi Nasrul menolak dan bersungguh-sungguh supaya pacik itu menghantarnya pulang ke sekolah.. pacik tersebut hanya mendiamkan diri tanpa berkata apa-apa, Nasrul semakin pelik dengan riaksi pakcik itu terhadapnya..

***************************************************************************************


Di sekolah sudah mula kecoh atas kehilangan nasrul. Alif rakan baik nasrul disoal siasat oleh guru besar. Setahu alif rakanya itu tiba2 hilang, puas juga alif bertanya pada rakan2 yg lain.tp hampa. Guru besar mengarahkan guru2 yg lain untuk mencari nasrul.. dan kehilangan Nasrul telah dikabarkan kepada ibu bapanya..

Cikgu ahmad yg sedang bersiap-siap untuk gerakan mencari, tiba-tiba terpandang nasrul di tepi jalan besar dihadapan sekolah.. Dia bergegas mendapatkan nasrul. Dilihatnya nasrul sedang berbual2 dgn seseorang. Pelik, tidak pula dia nampak org lain kecuali nasrul keseorangan disitu.. Cikgu ahmad menepuk bahu nasrul, Dia semakin hairan dan terkejut melihat keadaan baju yg dipakai nasrul yg penuh dengan lumpur... Nasrul yg terpingga-pinga dengan wajah yg pucat terus dibawa berjumpa dengan guru besar oleh cikgu Ahmad, Nasrul menceritakan segala apa yg berlaku kepada Guru Besar.. Rakan2 yg lain juga turut mendengar.. Guru besar hanya menggeleng2kan kepala, pelik!! sudah 3kali terjadi pelajar sesat ketika merentas desa. Dan mereka sesat ditempat yg sama..

Nasrul yg dalam keadaan tidak bertenaga tiba-tiba pengsan.. Keadaan menjadi cemas.. Nasrul diangkat dan dibaringkan diatas meja sekolah.. Cikgu ahmad merenjiskan air dimuka nasrul.. Akhirnya nasrul tersedar tapi Nasrul tiba2 muntah.. Apa yg pelik muntahnya mengeluarkan daun2 berwarna hijau dan terdapat duri2 halus.. Seorang Ustaz disitu membaca apa yg patut, dan akhirnya Nasrul kembali segar dan Nasrul dibawa pulang kerumahnya..


Selepas dari kejadian itu Nasrul sering melihat kelibat seorang gadis dan seorang budak sering bermain dikawasan rumahnya, sehinggalah Nasrul berjumpa dengan seorang pakar perubatan Islam, menurut pakar tersebut ada sesuatu yg ingin berdamping dengannya.. siapa dia, sampai sekarang masih lagi menjadi misteri...

SEKIAN

Cerita diatas terjadi kepada seorang pelajar sekolah menengah, dan jalan ceritanya telah diubah sedikit oleh penulis. terima kasih kerana membacanya..

KARYA NASIR HAMZAH

3 ulasan :

sis92 berkata...

ish seramnya..dulu sis dok hostel n memang dah jenuh dgr cite momok, cite seram2 ni huhu
ada jugak terkena tapi alhamdulillah tak ada apa2 ..

nasir hamzah berkata...

kalau kat asrama ke, univer ke mesti banyak cerita seramkan sis, syukurlah sis tak apa2 hehe.. thank sis selalu bagi komen kat blog nh...

Ahmad Zaki berkata...

Assalamualaikum.....

Kalau ada banyak cerita seperti ini, bolehlah dikompilasikan dalam bentuk "buku elektronik" (e-book) dan nyatakan sekali sama ada ianya dari kisah benar, separuh benar atau rekaan semata-mata. Bahan bacaan seperti ini ada nilai "bisnes".

(sekadar cadangan)

PERHATIAN

Cerita hantu dan kisah-kisah seram di Blog Nasir Hamzah ini adalah sekadar hiburan semata-mata. Penulis blog tidak menggalakkan kepercayaan kepada tahyul dan khurafat. Anggaplah kisah-kisah seram ini sekadar hiburan untuk anda semua.. Ribuan terima kasih diatas sokongan yg anda berikan. Sila berkunjung kembali..