Sabtu, 7 April 2012

Orang tak siuman pun ada bahasa, kita macam mana?

Assalamualaikum..





Kali ni aku nak sentuh pasal tajuk  di atas.. Harap tiada yg berkecil hati dgn entry aku kali ini.. Sayang korang.huhu.




Semalam aku ke sebuah kedai, tengah sibuk2 pilih brg yg nak dibeli. Aku ternampak ada sorang budak ni, dia ni kurang siuman.Kat dalam kedai tu ada sorang pakcik, waktu tu hujan.. Jadi untuk lebih faham mari sama2 kita ikuti dialog dibawah ni..

Budak : pcik, dari mana? ( dia bertanya sebab tengok pakcik tu pakai baju hujan)

Pakcik : yer dik. Pakcik nak beli roti ni.. Jawab pakcik tersebut dgn suara yg lembut.

Budak : gi keje ke pakcik? Kan hujan ni pakcik, nanti pakcik demam lak.. Budak tak siuman tu bertanya lagi.

Pakcik : a.ah dik, pakcik nak pergi kerja ni. Nak buat mcm mana dh tanggung jawab pakcik kena kerja, adik buat apa kat sini?

Budak : saya saja jalan2 cik. Dan dia terus berlalu pergi meredah hujan..

Pakcik tu tengok budak tu pergi sambil mengeleng2kan kepala dan tersenyum melihat gelagat budak tersebut.. Dengan suara perlahan pakcik tu berkata. Budak tak siuman pun ada bahasa..

Aku yg mendengar, termenung dibuatnya.. Rasa terkedu bila pakcik tu cakap mcm tu. terasa pulak aku.huhu. memang betul apa yg pakcik tu cakap.. Orang zaman sekarang termasuk lah aku sudah kurang budi bahasanya.. Kadang2 bila disapa pun buat tak tahu je.. Lagi sedih jika yg menyapa tu orang yg lebih tua dari kita.. Aku terus meninggalkan kedai itu dgn satu pengajaran yg bermakna buat diri aku maka terbitlah entry ni untuk dikongsi bersama..

NH : terima kasih kpd pakcik dan budak kurang siuman tersebut dan Kepada korang juga kerana sudi membaca entry ini.. Sama2lah kita muhasabah diri ini..
posted from Bloggeroid

5 ulasan :

NAL berkata...

tersentuh baca entri ni..kadangkala orang sebegitu lebih berbudi bahasa & bersopan daripada sesetengah org yang normal..mungkin bila suatu masa nanti, kalau Allah tarik balik nikmatNYA keatas kita, baru kita akan sedar & pada ketika itu tak guna nak menyesal..

p/s : sama2 lah berbudi, tak kisah pada siapapun kerana semua manusia adalah sama sahaja..

nasir hamzah berkata...

ye nal,betul apa nal cakap. syukurlah Allah sentiasa menyedar kita..

[PCL] berkata...

mulakannya , tegur dgn ikhlas...dgn senyuman pn sudah memadai. Tkasih megigatkan sesama kita.

nasir hamzah berkata...

ye pcl, bukan susah sangat pun nak buatkan. cuma kadang kala kita terlepas pandangan.. sama2 pcl..

lyana ariff berkata...

sungguh sopan

PERHATIAN

Cerita hantu dan kisah-kisah seram di Blog Nasir Hamzah ini adalah sekadar hiburan semata-mata. Penulis blog tidak menggalakkan kepercayaan kepada tahyul dan khurafat. Anggaplah kisah-kisah seram ini sekadar hiburan untuk anda semua.. Ribuan terima kasih diatas sokongan yg anda berikan. Sila berkunjung kembali..