Selasa, 24 April 2012

Kisah Manusia Bertukar Menjadi BIGFOOT



Apa kabar korang semua? Sihat tak? Wokeh, pada kali ini Nh nak kongsinya satu kisah yg benar benar terjadi disebuah kampung.. Kampung mana tak perlu lah Nh bagitahu.. Cukuplah Nh bagitahu yang ianya berlaku di negeri kelahiran Nh..


Sebelum Nh mencoretkan kisah ini, Nh ingin memohon ampun dan maaf sekiranya ada ahli keluarga yg mempunyai hubungan dengan kisah ini terbaca entry yg Nh hendak kongsikan disini, NH tidak bermaksud hendak mengaibkan sesiapa, cuma ingin berkongsi serta menjadikan cerita ini sebagai iktibar dan tauladan buat kita semua... 



Begini ceritanya....

Kisah ini bermula di sebuah kampung, dimana penduduk disitu hendak menyambut majlis maulidur rasul di sebuah masjid di kampung itu.. Pada kebiasaannya orang-orang yg berkenaan akan berbincang untuk memilih seorang tukang masak untuk majlis tersebut, pak osman adalah tukang masak yg berpengalaman dalam bidang itu hampir 40tahun lamanya. manakala Pak Ali pula pengalamannya baru sahaja 20 tahun, walaupun begitu, masakan oleh pak ali lebih sedap berbanding pak osman yg dikatakan  lebih otai dan berpengalaman dalam bidang tersebut. maka semua orang kampung  lebih berminat untuk mengambil Pak Ali sebagai tukang masak utama manakala Pak osman pula ditugaskan hanya menjadi pembantu Pak Ali..


bermula dari situ rupa-rupanya Pak Osman berkecil hati kerana tidak dipilih sebagai tukang masak utama, dia merasakan dirinya tidak lagi di perlukan oleh orang kampungnya... dia yg tidak terima dengan keputusan itu telah menyimpan dendam yg membara serta berniat untuk membuat satu kejutan pada majlis maulidur rasul itu nanti.. 


" yer, kau tahulah, apa yg akan aku lakukan nanti" kata pak osman didalam hatinya yg tersimpan strategi jahat untuk membuat suasana pada majlis itu bertukar kecoh..


Pagi-pagi lagi Pak ali sudah sampai di Masjid tersebut, diikuti beberapa orang kampung yg telah diberi tugasan masing-masing.. akan tetapi Pak Osman yg diberi tugas untuk membantu pak ali, masih juga  tidak kunjung tiba..  Pak Ali hanya mendiamkan diri bila mulut orang kampung sibuk bertanyakan dimana Pak Osman, Dia sudah faham benar dengan sikap Pak Osman yg selalu sahaja datang lewat jika ada apa-apa majlis dikampung itu, mungkin juga itu salah satu sebab Pak Osman tidak terpilih.. 


Beberapa jam berlalu...


"Ali!! maaf lah aku ada hal tadi, kau dah siap masak lauk? tiba-tiba Pak osman menyapa pak ali yg sedang mentanak nasi...


Eh!!... takpe bang, abang tolong tengokkan lauk dalam periuk tu jer, biar saya tengok-tengokkan nasi ni... pak ali membalas dengan senyuman tawar pada wajahnya yg kepenatan..




Pak osman yg baru saja sampai, terus menuju ke periuk yg berisi lauk disitu, dalam diam-diam dia menoleh ke kiri dan ke kanan, setelah memastikan orang yg berada disitu tidak melihatnya, dia terus menyeluk kocek seluarnya, dan mengeluarkan satu barang yg telah dibungkus rapi lalu dia memasukkan barang itu ( nh tak pasti apa barang tersebut) kedalam periuk yg berisi lauk tersebut.. terus mengacau-ngacau sehingga rata.. begitulah yg dibuat oleh pak osman pada lauk-lauk didalam periuk yg lain tanpa disedari oleh pak ali yg sedang sibuk dengan kerjanya...

ketika menjamu selera

setelah selesai majlis tersebut, orang kampung di jemput menjamu selera, masing-masing makan dengan berselera sekali.. sejam kemudiaan bermulalah episod orang kampung diserang sakit perut yg teramat sangat, sehingga menyebabkan ada yg berlari masuk kesemak untuk melepaskan hajat masing-masing, ada juga yg berlari ke tepi sungai dan ada yg tidak sempat terus sahaja terbuang didalam seluar.. maka majlis yg pada mulanya berlangsung dalam suasana meriah, serta merta menjadi riuh rendah dengan kejadian yg tak disangka-sangka.. Pak Ali dipertanggung jawabkan atas kejadian itu, ramai orang kampung yg menuduh Pak ali yg punya angkara sehingga mereka menanggung sakit perut selama 3hari berturut turut..

Pak Ali bersungguh sungguh  mempertahankan dirinya kerana dia langsung tidak berbuat inaya pada tetamu yg hadir.. kejadian malang itu memaksa pihak yg terbabit mengadakan mesyuarat tergempar, dan dengan permintaan banyak pihak, supaya mengadakan bacaan yassin serta solat hajat dilakukan bagi mencari siapakah punya angkara yg sanggup berbuat demikian..


Seminggu selepas solat hajat serta bacaan yassin dilakukan...

Pak Osman tiba-tiba jatuh sakit, seluruh badannya kemerah-merahan, badannya ditumbuhi bulu-bulu halus.. genap dua malam bulu-bulu yg tumbuh dibadanya semakin panjang dan kasar..sehingga dia kelihatan seperti bukan dirinya lagi.. Isteri Pak Osman pula, terkejut melihat keadaan yg menimpa suaminya itu, setelah didesak barulah pak osman mengaku kepada isterinya bahawa dialah yg melakukan khianat pada orang kampung kerana  tidak dipilih sebagai tukang masak pada majlis maulud tersebut.

pak osman menangis semahu-mahunya.. namun sesalnya tidak berguna lagi, doa orang kampung telah pun termakbul, isteri pak osman terus berjumpa pak ali dan tok penghulu memohon maaf atas kesalahan suaminya.. tapi mereka tidak berupaya menyembuhkan penyakit pak osman.. Pak osman yg berasa malu dengan semua orang terus keluar dari kampung itu, anak dan isterinya ditinggalakan begitu sahaja.. 



Kini telah berpuluh tahun berlalu, kisah tragis yg berlaku pada pak osman kian dilupakan oleh penduduk kampung.. Isteri pak osman pula sudah redha dengan apa yg terjadi.. Suami nya itu sehinga kini masih tidak muncul-muncul sejak kejadian itu..


Semasa hari persandingan anak pak osman, penduduk kampung gempar apabila terlihat kelibat seakan bigfoot disebalik rimbunan pokok tidak jauh dari rumahnya.. Ada yg menyangka itulah pak osman yg di telah bertukar menjadi bigfoot.. Hanya linangan air mata mengalir dipipi isteri pak osman kerana terlalu rindu dengan suaminya itu..ditambah lagi dengan kata-kata nista yg dilemparkan oleh orang kampung kepadanya...


Pada satu ketika juga ada kabar kabar angin mengatakan yg pak osman tinggal di sebuah bukit yg jauh dari kampung itu, penampakan itu diceritakan oleh seseorang yg sedang memburu pelanduk di bukit tersebut, orang itu mengatakan terlihat susuk manusia yg seakan bigfoot itu nyaris ditembak olehnya.. Dia yg juga ketakutan terus menyorok didalam semak berdekatan.. Dan bigfoot itu terus menghilang dari pandangannya...

Sebenarnya ramai lagi yg terlihat penampakan bigfoot ini. Ada yg terserempak di jalan raya, ada yg terserempak di kebun sawit.. Tapi tidak dapat dipastikan sama ada penampakan bigfoot itu adalah pak osman yg telah bertukar menjadi seekor bigfoot..


Begitulah kisah manusia bertukar menjadi bigfoot yg pernah mengemparkan Negeri diselatan tanah air, satu masa dulu, Nh yang dengar cerita ni terasa sebak bila mengenangkan nasib yang terjadi pada pak osman.. kesian dia, kerana kesalahan yg dilakukan dia merana seumur hidupnya.. Kuasa ALLAH tiada siapa dapat menandinginya.. mungkin ada hikmah disebalik kejadian tersebut.. yg kita tidak ketahui.. WALLAHHUALAM....

P/s : Kisah ini munkin berbeza dengan kisah sebenar, tapi masih dalam jalan cerita yg sama, gambar diatas hanyalah gambar hiasan sahaja, tidak kena mengena dengan kisah ini.. nama yg ditulis juga adalah nama samaran, bukan nama sebenar.. harap maklum...

Nh : kisah ini pernah diterbitkan di dalam majalah mastika satu masa dulu, nh tidak ingat tahun berapa.. sekali lagi nh memohon maaf.. bukan untuk mengaibkan.. tetapi untuk dijadikan tauladan dan iktibar kepada kita semua... terima kasih...

Tiada ulasan :

PERHATIAN

Cerita hantu dan kisah-kisah seram di Blog Nasir Hamzah ini adalah sekadar hiburan semata-mata. Penulis blog tidak menggalakkan kepercayaan kepada tahyul dan khurafat. Anggaplah kisah-kisah seram ini sekadar hiburan untuk anda semua.. Ribuan terima kasih diatas sokongan yg anda berikan. Sila berkunjung kembali..