Selasa, 1 Mei 2012

Misteri Burung Jatuh Dari Langit



Pelik!! itulah perkataan yg keluar dari mulut NH, bila mana membaca entry dari satu blog ni.. bermacam andaian dan tafsiran dibuat oleh pihak berkenaan bagi menyiasat kejadian pelik ini, dari itu mari sama-sama kita baca sumber dibawah ini..




Pada Januari lalu, 5,000 blackbirds jatuh dari langit lebih Arkansas, diikuti oleh 500 lebih di Louisiana. Dan kini ia berlaku di Sweden juga. Anda tentu tertanya-tanya apa yang sedang berlaku.

Pada malam Tahun Baru, di mana-mana dari 1,000 hingga 5,000 blackbirds bersayap merah dan starlings jatuh dari langit dalam lingkungan satu batu sepanjang bandar Beebe, Arkansas. Beberapa hari selepas itu, kita telah melihat beribu-ribu ikan mati, di mana kira-kira 100,000 tong ikan dibersihkan sehingga di sepanjang dua puluh batuberhampiran bandar Ozark, Arkansas, iaitu kira-kira 125 batu dari Beebe.



Dan kemudian, sekitar 500 blackbirds bersayap merah, starlings, dan grackles jatuh ke bumi sepanjang kira-kira suku batu di lebuh raya berhampiran Labarre, Louisiana, dimana ia 360 km dari Beebe dan 450 dari Ozark.  

Pakar hidupan liar cuba untuk menyelesaikan sukar ditafsir jenis dahsyat: Kenapa hampir 3,000 blackbirds bersayap merah  jatuh dari langit Arkansas pada pada Malam Tahun Baru? Burung jatuh sepanjang kawasan 1-batu (2-kilometer), and kajian dari udara menunjukkan bahawa tiada burung lain ditemui mati di luar kawasan itu.




Pegawai di Jabatan Louisiana Perikanan dan Hidupan Liar telah menyatakan bahawa ramai daripada 500 burung ditemui berhampiran Labarre telah patah paruh dan sayap, bersama-sama dengan tanda-tanda kecederaan ganas dan besar kemungkinan, burung melalui beberapa talian elektrik semasa terbang pada waktu malam, dimana kadang-kadang boleh berlaku renjatan kerana blackbirds dan starlings tidak mempunyai penglihatan yang baik.


Suruhanjaya ahli ilmu burung Karen Rowe berkata burung menunjukkan trauma fizikal, dan dia membuat spekulasi bahawa "kawanan tersebut mungkin terkena kilat atau altitud tinggi hujan batu. Suruhanjaya itu juga membuat spekulasi bahawa pengunjung tempatan pada Malam Tahun Baru menembak ke langit bunga api di kawasan tersebutmungkin telah mengejutkan burung dari tempat tidur mereka and menyebabkan mereka mati akibat tekanan.

Rowe berkata bahawa peristiwa yang serupa telah berlaku di tempat lain dan bahawa hasil ujian "kebiasaannya adalah tepat." Beliau berkata dia meragui burung diracun. Ini bukan kali pertama burung telah jatuh dari langit Arkansas . Kilat telah menyambar itik di Hot Springs pada tahun 2001 dan hujan batu menghentam burung di langit diStuttgart pada tahun 1973 pada hari sebelum musim memburu.



Ini semuanya sangat ganjil kerana sukar untuk kita menerima bahawa tiga peristiwa aneh berlaku di kawasan 500 batu dalam masa lima hari dan ia benar-benar kebetulan yang pelik.

Sumber: majalahbiarbetul

13 ulasan :

Boni JLL3 berkata...

woo..betullah..sangat2 pelik ni

nasir hamzah berkata...

tu kan boni, memang pelik banget..

Tinta Lana berkata...

Salam..nasir, kita ingat lagi masa berita ni keluar diakhbar. Rasa macam.. wooww..apalah punca semua ni.. Sebab jumlahnya terlalu banyak.

Biasa kita diperdengrkn dgn kematian ikan paus, biasanya ikan la kan, ditemui mati beramai2 (cam pelik ayat aku ni,hahahah). Tapi, kali ni burung.. Allah saja yg tahu sebabnya.. rasa takut pun ada.

#urm..nasir, lana minta maaf ya.. kalau teguran ni terlebih ke apa..tapi nasir tak bersalah pun, cuma berhati2 bila buat entry berdasarkan sumber luar ya. Sumber kali ni, bila lana baca, lana rasa, penulisnya translate bahasa asal ke bahasa Melayu. Jadi berterabur ayat2nya. Penulisnya macam guna Google Translate pun ada.

babycomel berkata...

burung2 tu terkejut. mybe kena radiasi akibat percikan bunga api agaknya..

nasir hamzah berkata...

nasir baru baca berita ni.. Adeh nampak sangat jarang beli surat kabar ek.. Huhu..

a'ah ye lana nasir mula cam pelik gak baca entry ni. sampai ulang 2 kali baca baru paham.. tak terfikir pulak nasir rupanya di translet kan.. Adeh terima kasi lana. kalau lana tak tegur tak tahu nasir..

nasir tak marah ler. memang nasir harapkan teguran dari rakan2.. thanks lana..

sis92 berkata...

hehe sis pun tak berapa faham baca entri ni , tp ulang baca baru faham..
emm tak taulah pulak knp yek..mungkin juga kuasa Allah..

Munirah Shamsudin berkata...

IMPRESSIVE.

Muttallif berkata...

Talif pun pernah dengar tentang peristiwa pelik begini. Sampai terfikir apakah kejadian sebenar yang berlaku ke atas burung-burung tersebut.

Mungkin satu tanda, mungkin satu peristiwa atau mungkin sesuatu yang.....Allah SWT sahaja maha mengetahui. Kita berserah sahaja kepada-Nya

etuza berkata...

rasa saya pun pelik juga, burung berjatuhan..tak nampak pun burung2 tu gaduh masa terbang.

deno berkata...

wow... memang sangat aneh... pernah jugak katak turun dari langit, deno ada baca dalam majalah infiniti...

caliph shuriken berkata...

nama burung ni mcm nama jet pejuang...

NAL berkata...

ANEH + PELIK..

Sis AI berkata...

Mngkin psl trauma tu la.. Atau mungkin, selsema burung nk dtang, muahahaha!~ Apapun, mntak jauh la.. Burung ni pun ada jgk special reaction dia..

PERHATIAN

Cerita hantu dan kisah-kisah seram di Blog Nasir Hamzah ini adalah sekadar hiburan semata-mata. Penulis blog tidak menggalakkan kepercayaan kepada tahyul dan khurafat. Anggaplah kisah-kisah seram ini sekadar hiburan untuk anda semua.. Ribuan terima kasih diatas sokongan yg anda berikan. Sila berkunjung kembali..